Sberbank CZ se vrhla do poskytování rychlých půjček klientům - Preco Group

Sberbank CZ se vrhla do poskytování rychlých půjček klientům

Sberbank CZ se vrhla do poskytování rychlých půjček klientům

Dceřiná česká banka největšího ruského peněžního ústavu Sberbank rozjíždí ve velkém rychlé spotřebitelské půjčky. Začátkem prosince začala Sberbank CZ poskytovat rychlé úvěry ve výši od 10 000 do 49 000 korun bez potvrzení o příjmu, které ostatní banky nabízejí jen vlastním klientům.

Kromě toho Sberbank CZ brzy spustí prodej půjček přes svůj internetový portál a na stáncích v obchodních centrech. Podrobnosti si z taktických důvodů nechává pro sebe, ale jde o součást strategie ruského vlastníka stát se v Česku bankou pro masovou klientelu.

„Jsme připravení na poměrně agresivní akvizici retailových úvěrů. Půjčky budou v roce 2014 naši prioritou číslo jedna,“ potvrdil HN šéf retailu Sberbank CZ Roman Knaus. „Příští rok plánujeme nabrat úvěry v jednotkách miliard korun. V dalších letech chceme růst o desítky procent ročně,“ dodal.

Ruská jednička Sberbank koupila před dvěma lety od Volksbank a na Sberbank Cz ji přejmenovala letos v únoru. Peněžní ústav s bilanční sumou kolem 67 miliard korun patří v tuzemsku mezi středně velké banky. Do pěti let chce vyrůst prostřednictvím firemního a spotřebitelského financování na 200 miliard korun a stát se pátou největší bankou v zemi.

V retailu se Sberbank CZ pod novým vlastníkem už začala prosazovat na trhu s hypotékami. Jen letos poskytla úvěry na bydlení za čtyři miliardy korun. Objemy spotřebitelských půjček neuvádí. Další vývoj spotřebitelského financování v Česku vidí Sberbank CZ slibně. Opírá se přitom o svůj odhad, že v letech 2014 a 2015 by mě opět růst zájem domácností o půjčky, který od hospodářské krize stagnuje.

Nová strategie banky se podle Knause zaměří na co nejširší skupinu klientu. Dosud měla v hledáčku jen lidi s vyššími příjmy a navenek pokračovala v tom, jak banku na českém trhu profiloval její předchozí vlastník. Mezitím se však jíž pracovalo na zavedení nových informačních technologií, na vývoji nových produktů a jejich začlenění do systému banky.

„Startujeme teď masivní nabídku spotřebitelských úvěrů. Půjčku do 49 tisíc korun si může dovolit splácet velké množství lidí,“ vysvětluje novou strategii Knaus. Kromě toho Sberbank CZ pokračuje s poskytováním úvěrů do půl milionu korun, u nichž podobně jako další banky začala letos při dobrém splacení vyplácet bonus v podobě vrácení části peněz.

K prodeji půjček bez prokazování příjmu využívá banka automatický systém, který vychází z technologie ruské Sberbank. Po předložení dvou dokladů totožnosti pobočka lidem „z ulice“ zajistí on-line zpracování a vyřízen žádosti. „Kdo nemá negativní záznam v úvěrových registrech a ve smlouvě uvede příjem, který je plus minus v souladu se statistickým průměrem podle povolání a regionů, může úvěr hned čerpat na pobočce nebo z účtu,“ vysvětluje Knaus.

Součástí nové strategie je rozšíření obchodní sítě. Zatím je Sberbank CZ schopna půjčovat jen na svých pobočkách, kterých má aktuálně 23. Do dvou let jich chce mít ke čtyřiceti. Aktuálně Sberbank CZ dokončila testovací provoz stánků v Praze a Brně a rozhoduje se, kolik jich v Česku příští rok spustí.

Sberbank CZ je po Zuno bank, Air Bank a Equa bank dalším z nových peněžních ústavů, které hledají byznys ve spotřebitelských půjčkách. Marže bank v Česku se i po pádu úrokových sazeb České národní banky na technickou nulu drží vysoko. Nejúspěšnější z nováčku, Air Bank, která patří do finanční skupiny PPF, ukazuje, že prostor na tomto trhu je stále dost velký.

„Po roce od spuštění jsme rozpůjčovali přes 2,6 miliardy korun,“ říká mluvčí Air Banka Vladimír Kamjati. A to přesto, že konsolidace úvěrů, která tvoří kolem poloviny všech nových spotřebitelských půjček, Air Bank dosud nezačala.